RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Masa : 10.40
pagi 11.10 pagi (30 minit)
Modul : Bertema
Bahasa Melayu
Tunjang : Komunikasi
- Bahasa Melayu
Fokus : (B.M 4.0) Menguasai Kemahiran Menulis
Standard Pembelajaran :
(BM 4.2.7) Menyalin Perkaataan dengan betul
Kesepaduan :
(PFK 1.1.14) Menggunakan tangan untuk mengikat sesuatu objek.
Bilangan Murid : 25 orang
Tema :
Kemudahan awam
Pengetahuan Sedia Ada :
Murid-murid sudah biasa dengan perkataan, murid-murid mengetahui menulis
Objektif : Di akhir pembelajaran, murid
dapat:
1. Menyalin perkaataan dengan betul
2. Menggunakan tangan untuk mengikat sesuatu objek.
Bahan :
Kad berkataan, kad bergambar, marker pen, tali, gam, pensel warna
Penerapan Nilai : Yakin diri,,
bekerjasama, berhati-hati.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
|
Set induksi
(5 minit)
|
1.
Guru bertanya
khabar dan pengalaman mengenai diri murid-murid.
|
1.
Murid dapat
memberitahu pengalaman diri murid-murid.
|
Alatan
·
Kad perkataan
·
Kad bergambar
Kesepaduan
·
Bahasa Melayu
Nilai
·
Yakin diri
|
Langkah 1
(5 minit)
|
1.
Guru mengajar
perkataan mudah seperti pejabat pos, masjid,dan balai polis.
2.
Guru menyuruh
mereka membaca secara berkumpulan iaitu lelaki dan perempuan.
|
1.
Murid membaca
dengan kuat dan dengan cara bacaan yang betul.
|
Alatan
·
Kad perkataan
·
Kad bergambar
Nilai
·
Yakin diri
·
Bekerjasama
|
Langkah 2
(10 minit)
|
1.
Guru memanggil
murid-murid ke hadapan kelas dan menyesuaikan gambar dengan perkataan.
|
1.
Murid ke hadapan
kelas
dan menyesuaikan perkataan dengan gambar.
|
Alatan
·
Kad perkataan
·
Kad bergambar
Kesepaduan
·
Fizikal
Nilai
·
Yakin diri
|
Langkah 3
(5 minit)
|
1.
Guru menyuruh
murid-murid ke hadapan dan meniru perkataan dengan betul.
|
2.
Murid dapat
meniru perkataan dengan betul.
|
Alatan
·
Kad bergambar
·
Marker pen
Kesepaduan
·
Fizikal
Nilai
·
Yakin diri
|
Langkah 4
( minit)
|
1.
Guru menjelaskan
mengenai lembaran kerja yang akan diberikan.
2.
Guru menunjukkan
cara membuat ”Kad kemudahan awam”.
|
1.
Murid mendengar
arahan guru.
2.
Murid melihat
cara-cara membuat kad kemudahan awam.
|
Alatan
·
Gambar
·
Tali
·
Gam
·
Pensel warna
Kesepaduan
·
Fizikal
Nilai
·
Bekerjasama
·
Berhati-hati
|
Penutup
(5 minit)
|
1.
Guru bersoal
jawab dengan murid-murid mengenai aktiviti yang dilakukan.
|
1.
Murid dapat
menjelaskan perasaan mereka.
|
Refleksi/impak:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Penilaian Guru Besar:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment