Contoh Pengajaran Harian Kanak-Kanak - Bonda

Sunday, 12 November 2017

Contoh Pengajaran Harian Kanak-Kanak



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Masa                                       : 10.40 pagi  11.10 pagi (30 minit)
Modul                                     : Bertema Bahasa Melayu
Tunjang                                   : Komunikasi - Bahasa Melayu
Fokus                                      : (B.M  4.0) Menguasai Kemahiran Menulis
Standard Pembelajaran           : (BM 4.2.7) Menyalin Perkaataan dengan betul
Kesepaduan                            : (PFK 1.1.14) Menggunakan tangan untuk mengikat sesuatu objek.
Bilangan Murid                      : 25 orang
Tema                                      : Kemudahan awam
Pengetahuan Sedia Ada         : Murid-murid sudah biasa dengan perkataan, murid-murid mengetahui menulis
Objektif                                  : Di akhir pembelajaran, murid dapat:
1. Menyalin perkaataan dengan betul
2. Menggunakan tangan untuk mengikat sesuatu objek.
Bahan                                     : Kad berkataan, kad bergambar, marker pen, tali, gam, pensel warna
Penerapan Nilai                      : Yakin diri,, bekerjasama, berhati-hati.


Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
Set induksi
(5 minit)
1.      Guru bertanya khabar dan pengalaman mengenai diri murid-murid.
1.      Murid dapat memberitahu pengalaman diri murid-murid.
Alatan
·         Kad perkataan
·         Kad bergambar
Kesepaduan
·         Bahasa Melayu
Nilai
·         Yakin diri
Langkah 1
 (5 minit)
1.      Guru mengajar perkataan mudah seperti pejabat pos, masjid,dan  balai polis.
2.      Guru menyuruh mereka membaca secara berkumpulan iaitu lelaki dan perempuan.
1.          Murid membaca dengan kuat dan dengan cara bacaan yang betul.
Alatan
·         Kad perkataan
·         Kad bergambar
Nilai
·         Yakin diri
·         Bekerjasama
Langkah 2
 (10 minit)
1.      Guru memanggil murid-murid ke hadapan kelas dan menyesuaikan gambar dengan perkataan.
1.       Murid ke hadapan kelas 
dan menyesuaikan perkataan dengan gambar.
Alatan
·         Kad perkataan
·         Kad bergambar
Kesepaduan
·         Fizikal
Nilai
·         Yakin diri
Langkah 3
 (5 minit)
1.      Guru menyuruh murid-murid ke hadapan dan meniru perkataan dengan betul.
2.      Murid dapat meniru perkataan dengan betul.
Alatan
·         Kad bergambar
·         Marker pen
Kesepaduan
·         Fizikal
Nilai
·         Yakin diri
Langkah 4
( minit)
1.      Guru menjelaskan mengenai lembaran kerja yang akan diberikan.
2.      Guru menunjukkan cara membuat ”Kad kemudahan awam”.
1.      Murid mendengar arahan guru.
2.      Murid melihat cara-cara membuat kad kemudahan awam.
Alatan
·         Gambar
·         Tali
·         Gam
·         Pensel warna
Kesepaduan
·         Fizikal
Nilai
·         Bekerjasama
·         Berhati-hati
Penutup
(5 minit)
1.      Guru bersoal jawab dengan murid-murid mengenai aktiviti yang dilakukan.
1.      Murid dapat menjelaskan perasaan mereka.


Refleksi/impak:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Penilaian Guru Besar:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Ikhlas, Bondakids

No comments:

Post a Comment