Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah : Perbualan Pagi - Bonda

Thursday, 2 August 2018

Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah : Perbualan Pagi


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru : Bondakids
Kelas :
Tarikh :
Masa : 8.10 pagi 8.10 pagi (20 minit)
Tajuk : Perbualan Pagi
Tunjang : Sains dan Teknologi-Awal Sains
Fokus : (BM1.0) Kemahiran Mendengar
Standard Kandungan : (BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian.
Standard Pembelajaran : (BM 2.1.4) Berinteraksi secara sopan dan bertatatusila
Bilangan Murid : 25 Orang
Tema : Kemudahan Awam
Sinopsis Aktiviti : Guru menunjukkan gambar kemudahan awam dan selepas itu bersoal jawab dengan murid-murid. Di samping itu, guru juga menunjukkan video dan berbual mengenai video berkenaan.
Aktiviti : Perbualan murid dengan guru berkaitan penggunaan dan menjaga kemudahan awam.
Pengetahuan Sedia Ada : Sudah mengetahui contoh kemudahan awam.
Hasil Pembelajaran : Murid dapat berinteraksi secara sopan dan bertatatusila
Bahan : Gambar kemudahan awam, Video dan laptop
Penerapan Nilai : Menjaga kebersihan
Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
Set induksi
(10 minit)
  1. Guru menunjukkan gambar kemudahan yang kotor dan elok.
  2. Guru menerangkan mengenai gambar.
  3. Guru memberitahu mengenai kesahan menconteng, mengkhianati kemudahan awam
  1. Murid melihat gambar
  • Gambar kemudahanta awam
Langkah 1
(7 minit)
  1. Guru menunjukkan video kemudahan awam yang kotor dan bersih.
  2. Guru memberitahu adab menjaga kebersihana awam
  1. Murid melihat video yang ditayangkan.

  • Video
  • Laptop
Penutup
(3 minit)
  1. Guru meminta pandangan dan menjelaskan pengajaran disebalik perbualan yang dijalankan.
  1. Murid dapat memberi pendapat mengenai perbualan yang berlangsung





Refleksi/impak:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Penilaian guru pembimbing:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________




No comments:

Post a Comment