RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama
Guru : Bondakids
Kelas :
Tarikh :
Masa :
10.40 pagi 11.10 pagi (30 minit)
Modul :
Bertema Sains (BM)
Tunjang :
Sains dan Teknologi-Awal Sains
Fokus :
(ST 2.0) Kemahiran Saintifik
Standard
Kandungan : (ST 2.1) Membuat pemerhatian ke atas objek atau fenomena
alam di persekitaran
Standard
Pembelajaran : (ST 2.1.6) Memerhati dan mengenalpasti bentuk-bentuk
di persekitaran.
Objektif :
Murid dapat mengenalpasti bentuk-bentuk di yang terdapat di kemudahan
awam seperti bulat, segi empat tepat, segi empat sama, segi tiga.
Bilangan
Murid : 25 Orang
Tema :
Kemudahan Awam
Sinopsis
Aktiviti : Guru menunjukkan video kemudahan awam kepada murid-murid.
Guru menyatakan bentuk-bentuk yang terdapat di kemudahan awam. Guru
menyuruh mereka ke hadapan untuk melekatkan gambar dengan bentuk yang
sesuai. Selepas itu, guru melakukan aktiviti melekat bentuk di
lakaran bas yang bercetak.
Aktiviti
: Melekatkan gambar bentuk yang sesuai dengan kemudahan awam yang
diberikan dan menampal bentuk di lakaran gambar kemudahan awam (bas).
Pengetahuan
Sedia Ada : Bentuk bulat, empat segi tepat, empat segi sama dan segi
tiga.
Hasil
Pembelajaran : Murid dapat mengenalpasti bentuk-bentuk di
persekitaran seperti bulat, empat segi tepat, empat segi sama dan
segi tiga.
Bahan :
Kad bergambar, kad (bentuk), laptop, video kemudahan awam, dan
lembaran kerja.
Penerapan
Nilai : Yakin diri, bertolak ansur dan sabar
Langkah/Masa
|
Aktiviti/Kandungan
|
Hasil
Pembelajaran Aktiviti
|
Bahan
Bantu Mengajar/Catatan
|
Set
induksi
(5
minit)
|
|
|
|
Langkah
1
(10
minit)
|
|
|
|
Langkah
3
(10
minit)
|
|
|
|
Penutup
(5
minit)
|
|
|
|
Refleksi/impak:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Penilaian
guru pembimbing:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment