Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah : Awal Sains - Bonda

Thursday, 2 August 2018

Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah : Awal Sains


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru : Bondakids
Kelas :
Tarikh :
Masa : 10.40 pagi 11.10 pagi (30 minit)
Modul : Bertema Sains (BM)
Tunjang : Sains dan Teknologi-Awal Sains
Fokus : (ST 2.0) Kemahiran Saintifik
Standard Kandungan : (ST 2.1) Membuat pemerhatian ke atas objek atau fenomena alam di persekitaran
Standard Pembelajaran : (ST 2.1.6) Memerhati dan mengenalpasti bentuk-bentuk di persekitaran.
Objektif : Murid dapat mengenalpasti bentuk-bentuk di yang terdapat di kemudahan awam seperti bulat, segi empat tepat, segi empat sama, segi tiga.
Bilangan Murid : 25 Orang
Tema : Kemudahan Awam
Sinopsis Aktiviti : Guru menunjukkan video kemudahan awam kepada murid-murid. Guru menyatakan bentuk-bentuk yang terdapat di kemudahan awam. Guru menyuruh mereka ke hadapan untuk melekatkan gambar dengan bentuk yang sesuai. Selepas itu, guru melakukan aktiviti melekat bentuk di lakaran bas yang bercetak.
Aktiviti : Melekatkan gambar bentuk yang sesuai dengan kemudahan awam yang diberikan dan menampal bentuk di lakaran gambar kemudahan awam (bas).
Pengetahuan Sedia Ada : Bentuk bulat, empat segi tepat, empat segi sama dan segi tiga.
Hasil Pembelajaran : Murid dapat mengenalpasti bentuk-bentuk di persekitaran seperti bulat, empat segi tepat, empat segi sama dan segi tiga.
Bahan : Kad bergambar, kad (bentuk), laptop, video kemudahan awam, dan lembaran kerja.
Penerapan Nilai : Yakin diri, bertolak ansur dan sabar


Langkah/Masa
Aktiviti/Kandungan
Hasil Pembelajaran Aktiviti
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
Set induksi
(5 minit)
  1. Guru menyangkan video kemudahan awam.

  1. Murid menonton video kemudahan awam
  • Video kemudahan awam
  • Laptop
Langkah 1
(10 minit)
  1. Guru menunjukkan kad bergambar ( kereta api, perpustakaan, taman permainan dan lain-lain) kepada murid.
  2. Guru memberitahu bentuk-bentuk asas seperti bulat, segi empat tepat, segi empat sama, segi tiga dan bulat.
  3. Guru menerangkan bentuk yang terdapat pada kemudahan awam
  4. Guru bertanya kepada murid bentuk yang dapat dilihat di dalam gambar tersebut (kereta api & bus (empat segi empat).

  1. Murid melihat kad bergambar.
  2. Murid menyatakan bentuk yang dilihat (bulat, empat segi, empat segi tepat, segi tiga)
  3. Murid menjawab soalan guru.

  • Kad bergambar
  • Kad-bentuk

Langkah 3
(10 minit)
  1. Guru melekatkan kad bergambar di atas papan putih dan menyesuaikan dengan bentuk yang sama dengan kemudahan awam tersebut.
  2. Guru memanggil seorang murid ke hadapan dan menyesuikan kemudahan awam dengan kad-bentuk yang sama.
  3. Selepas itu, guru mengedarkan bahan-bahan yang akan digunakan dalam aktiviti
  4. Guru menunjukkan cara menggunting dan menampal bentuk-bentuk yang perlu ditampalkan di lakaran bas.
  5. Guru memantau aktiviti murid.
  1. Murid menyesuaikan kad bergambar dengan kad-bentuk.
  2. Murid-murid menerima bahan-bahan yang akan digunakan.
  3. Murid-murid melihat cara guru menggunting bentuk dan menampal kertas membentuk sebuah bas.
  4. Murid-murid melakukan aktiviti.
  • Kad bergambar
  • Kad-bentuk
  • Kertas lakaran bas
  • Kertas warna
  • Gam
  • Gunting

Penutup
(5 minit)
  1. Guru meminta pandangan dan menjelaskan pengajaran disebalik aktiviti yang dijalankan.
  1. Murid dapat memberi pendapat mengenai aktiviti yang dibuat.


Refleksi/impak:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Penilaian guru pembimbing:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


No comments:

Post a Comment