Rancangan Pengajaran Harian : Haiwan Jinak - Bonda

Sunday, 12 November 2017

Rancangan Pengajaran Harian : Haiwan Jinak

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN



Nama Guru : bondakids
Kelas : 6 Tahun
Tarikh :
Masa : 9.10 pagi  10.40 pagi (30 minit)
Modul:  Bertema Sains (Bahasa Inggeris)
Tunjang : Tunjang Sains dan Teknologi - Awal Sains
Fokus: (ST 3.0) Menyiasat alam hidupan
Standard Pembelajaran : (ST 3.1.2) Mengenalpasti bahagian tubuh badan
Kesepaduan : (BM 4.2.6) menyalin perkataan dengan betul.
Bilangan Murid : 25 orang
Tema : Haiwan Jinak
Objektif : Di akhir pembelajaran, murid dapat;
1. Mengenalpasti bahagian tubuh badan
2. Menyalin perkataan dengan betul.
Bahan : Lembaran kerja, kad bergambar


Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
Set induksi
(3 minit)
1.      Guru bertanya contoh haiwan jinak.
2.      Guru memasang lagu haiwan.
3.      Guru dan murid menyanyi bersama-sama
1.      Murid menjawab soalan guru
2.      Murid mendengar dan menonton video lagu.
3.      Murid menyanyi bersam-sam guru.
Alat
·         Video
·         Laptop
Kesepaduan
·          
Nilai
·         Mendengar arahan

Langkah 1
 (7 minit)
      1.            Guru menerangkan bahagian tubuh badan binatang.
1.            Murid mendengar penjelas guru
Alat
·         Gambar haiwan
Kesepaduan
·         Bahasa Melayu
Nilai
·         Memahami
Langkah 2
 (8 minit)
1.            Guru memanggil murid memadankan bahagian anggota badan haiwan dengan perkataan.
1.            Murid memdankan perkataan dengan perkataan
Alat
·         Papan putih
·         Gambar haiwan
Kesepaduan
·         Bahasa melayu
Nilai
·         Mendengar dan mengikut arahan

Langkah 3
 (5 minit)
1.      Guru membahagikan kepada beberapa 4 kumpulan.
1.      Murid menyesuaikan perkataan dengan anggota badan haiwan.
Alat
·         Kad bergambar
Kesepaduan
·         Bahasa Melayu
Nilai
·         Mendengar arahan
·         Bekerjasama.
Langkah 4
(10 minit)
1.      Guru menyuruh kanak-kanak ke tempat masing-masing.
2.      Guru membahagikan lembaran kerja kepada murid.


1.      Murid bergerak ke tempat masing-masing
2.      Murid melakukan latihan.  
Alat
·         Lembaran kerja
Kesepaduan
·         Bahasa Melayu
Nilai
·         Mendengar arahan
Penutup
(2 minit)
1.      Guru bersoal jawab dengan murid-murid.
Murid-murid menjawab soalan guru.


Refleksi/impak:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Penialaian Guru Besar:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment