RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : bondakids
Kelas : 6 Tahun
Tarikh :
Masa : 9.10 pagi 10.40 pagi (30 minit)
Modul: Bertema Sains (Bahasa Inggeris)
Tunjang : Tunjang Sains dan Teknologi - Awal Sains
Fokus: (ST 3.0) Menyiasat alam hidupan
Standard Pembelajaran : (ST 3.1.2) Mengenalpasti bahagian tubuh badan
Kesepaduan : (BM 4.2.6) menyalin perkataan dengan betul.
Bilangan Murid : 25 orang
Tema : Haiwan Jinak
Objektif : Di akhir pembelajaran, murid dapat;
1. Mengenalpasti bahagian tubuh badan
2. Menyalin perkataan dengan betul.
Bahan : Lembaran kerja, kad bergambar
Kelas : 6 Tahun
Tarikh :
Masa : 9.10 pagi 10.40 pagi (30 minit)
Modul: Bertema Sains (Bahasa Inggeris)
Tunjang : Tunjang Sains dan Teknologi - Awal Sains
Fokus: (ST 3.0) Menyiasat alam hidupan
Standard Pembelajaran : (ST 3.1.2) Mengenalpasti bahagian tubuh badan
Kesepaduan : (BM 4.2.6) menyalin perkataan dengan betul.
Bilangan Murid : 25 orang
Tema : Haiwan Jinak
Objektif : Di akhir pembelajaran, murid dapat;
1. Mengenalpasti bahagian tubuh badan
2. Menyalin perkataan dengan betul.
Bahan : Lembaran kerja, kad bergambar
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
|
Set induksi
(3 minit)
|
1. Guru bertanya contoh haiwan jinak.
2. Guru memasang lagu haiwan.
3. Guru dan murid menyanyi bersama-sama
|
1. Murid menjawab soalan guru
2. Murid mendengar dan menonton video lagu.
3. Murid menyanyi bersam-sam guru.
|
Alat
·
Video
·
Laptop
Kesepaduan
·
Nilai
·
Mendengar arahan
|
Langkah 1
(7 minit)
|
1.
Guru menerangkan
bahagian tubuh badan binatang.
|
1.
Murid mendengar
penjelas guru
|
Alat
·
Gambar haiwan
Kesepaduan
·
Bahasa Melayu
Nilai
·
Memahami
|
Langkah 2
(8 minit)
|
1.
Guru memanggil
murid memadankan bahagian anggota badan haiwan dengan perkataan.
|
1.
Murid memdankan
perkataan dengan perkataan
|
Alat
·
Papan putih
·
Gambar haiwan
Kesepaduan
·
Bahasa melayu
Nilai
·
Mendengar dan
mengikut arahan
|
Langkah 3
(5 minit)
|
1.
Guru membahagikan
kepada beberapa 4 kumpulan.
|
1.
Murid menyesuaikan
perkataan dengan anggota badan haiwan.
|
Alat
·
Kad bergambar
Kesepaduan
·
Bahasa Melayu
Nilai
·
Mendengar arahan
·
Bekerjasama.
|
Langkah 4
(10 minit)
|
1.
Guru menyuruh
kanak-kanak ke tempat masing-masing.
2.
Guru membahagikan
lembaran kerja kepada murid.
|
1.
Murid bergerak ke
tempat masing-masing
2.
Murid melakukan
latihan.
|
Alat
·
Lembaran kerja
Kesepaduan
·
Bahasa Melayu
Nilai
·
Mendengar arahan
|
Penutup
(2 minit)
|
1.
Guru bersoal
jawab dengan murid-murid.
|
Murid-murid menjawab soalan guru.
|
Refleksi/impak:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Penialaian Guru
Besar:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment