RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : bondakids
Kelas:
Tarikh :
Masa : 11.10 - 11.50 pagi (30 minit)
Modul : Matematik Bertema (Bahasa Inggeris)
Tunjang : Sians dan Teknologi - Awal Matematik
Fokus : ST 8.0 Operasi Nombor
Standard Pembelajaran : ST 8.1.2 Menyatakan hasil tambah dengan membilang terus dari suatu nombor sehingga nilai 10.
Kesepaduan : PFK 2.1.2 Berjalan ke hadapan, ke sisi, ke kiri dan ke kanan jalan
Bilangan Murid : 25 orang
Tema : Haiwan Jinak
Objektif : Di akhir pembelajaran, murid dapat:
1. Menyatakan hasil tambah dengan membilang terus dari suatu nombor sehingga nilai 10.
Pengetahuan sedia ada : Murid-murid sudah mengenal simbol tambah dan sama dengan.
Kelas:
Tarikh :
Masa : 11.10 - 11.50 pagi (30 minit)
Modul : Matematik Bertema (Bahasa Inggeris)
Tunjang : Sians dan Teknologi - Awal Matematik
Fokus : ST 8.0 Operasi Nombor
Standard Pembelajaran : ST 8.1.2 Menyatakan hasil tambah dengan membilang terus dari suatu nombor sehingga nilai 10.
Kesepaduan : PFK 2.1.2 Berjalan ke hadapan, ke sisi, ke kiri dan ke kanan jalan
Bilangan Murid : 25 orang
Tema : Haiwan Jinak
Objektif : Di akhir pembelajaran, murid dapat:
1. Menyatakan hasil tambah dengan membilang terus dari suatu nombor sehingga nilai 10.
Pengetahuan sedia ada : Murid-murid sudah mengenal simbol tambah dan sama dengan.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
|
Set induksi
(3 minit)
|
1.
Guru memasang
lagu nombor kepada murid-murid.
|
1.
Murid menonton
video.
|
Alatan
-
Video
-
Laptop
Kesepaduan
-
Fizikal
|
Langkah 1
(7 minit)
|
1.
Guru menyuruh
murid membilang nombor 1-10.
2.
Guru memberitahu
simbol hasil tambah dan sama dengan.
3.
Guru menunjukkan
cara hasil tambah menggunakan gambar haiwan.
4.
Guru mengira
menggunakan nombor iaitu secara terus.
|
1.
Murid mengira
nombor 1 -10.
2.
Murid melihat
guru mengira menggunakan gambar haiwan.
3.
Murid mengira
terus daripada nombor yang diberikan.
|
Alatan
-
Gambar haiwan
jinak
Kesepaduan
-
Fizikal
|
Langkah 2
(5 minit)
|
1.
Guru memanggil
murid ke depan.
2.
Guru menyuruh
murid memegang kad nombor dan oporasi tambah. Selepas itu, murid perlu meneka
jawapan yang betul.
|
1.
Murid ke hadapan
kelas.
2.
Murid memegang
kad nombor.
3.
Murid menjawab
operasi tambah.
|
Alatan
-
Kad nombor
Kesepaduan
-
Bahasa Melayu
|
Langkah 3
(10 minit)
|
1.
Guru menyuruh
murid membuat bulatan yang besar.
2.
Guru memberi
arahan bahawa mereka perlu mendengar arahan guru iaitu apabila guru menambah
nombor, mereka perlu mencari kawan mengikut angka tersebut sambil memasang
muzik yang perlahan.
|
1.
Murid membuat
bulatan.
2.
Murid mendengar
arahan
3.
Murid mencari
kawan masing-masing mengikut hasil tambah yang diberitahu oleh guru.
|
Alatan
-
Laptop
-
Lagu
Kesepaduan
-
Bahasa Melayu
-
Fizikal
Nilai
-
Kerjasama
|
Langkah 3
(3 minit)
|
1.
Guru memberikan
mereka lembaran kerja kepada mereka.
|
1.
Murid membuat
lembaran kerja.
|
Alatan
-
Lembaran Kerja
|
Penutup
(2 minit)
|
1.
Guru bersoal
jawab dengan mereka.
|
1.
Murid menjawab
soalan guru.
|
Refleksi Murid:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Refleksi Guru :
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment