Rancangan Pengajaran Harian : Nombor - Bonda

Thursday, 7 December 2017

Rancangan Pengajaran Harian : Nombor

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru : bondakids

Kelas: 

Tarikh :

Masa : 11.10 - 11.50 pagi (30 minit)

Modul :  Matematik Bertema (Bahasa Inggeris)

Tunjang : Sians dan Teknologi - Awal Matematik

Fokus : ST 8.0 Operasi Nombor

Standard Pembelajaran : ST 8.1.2 Menyatakan hasil tambah dengan membilang terus dari suatu nombor sehingga nilai 10.

Kesepaduan : PFK 2.1.2 Berjalan ke hadapan, ke sisi, ke kiri dan ke kanan jalan

Bilangan Murid  : 25 orang

Tema : Haiwan Jinak

Objektif : Di akhir pembelajaran, murid dapat:
1. Menyatakan hasil tambah dengan membilang terus dari suatu nombor sehingga nilai 10.

Pengetahuan sedia ada : Murid-murid sudah mengenal simbol tambah dan sama dengan.


Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
Set induksi
(3 minit)
1.      Guru memasang lagu nombor kepada murid-murid.
1.      Murid menonton video.
Alatan
-          Video
     
-          Laptop
Kesepaduan
-          Fizikal

Langkah 1
 (7 minit)
1.            Guru menyuruh murid membilang nombor 1-10.
2.            Guru memberitahu simbol  hasil tambah dan sama dengan.
3.            Guru menunjukkan cara hasil tambah menggunakan gambar haiwan.
4.            Guru mengira menggunakan nombor iaitu secara terus.
1.            Murid mengira nombor 1 -10.
2.            Murid melihat guru mengira menggunakan gambar haiwan.
3.            Murid mengira terus daripada nombor yang diberikan.
Alatan
-          Gambar haiwan jinak
      

Kesepaduan
-          Fizikal
Langkah 2
 (5 minit)
1.            Guru memanggil murid ke depan.
2.            Guru menyuruh murid memegang kad nombor dan oporasi tambah. Selepas itu, murid perlu meneka jawapan yang betul.
1.            Murid ke hadapan kelas.
2.            Murid memegang kad nombor.
3.            Murid menjawab operasi tambah.
Alatan
-          Kad nombor
Kesepaduan
-          Bahasa Melayu
Langkah 3
(10 minit)
1.      Guru menyuruh murid membuat bulatan yang besar.
2.      Guru memberi arahan bahawa mereka perlu mendengar arahan guru iaitu apabila guru menambah nombor, mereka perlu mencari kawan mengikut angka tersebut sambil memasang muzik yang perlahan.
1.      Murid membuat bulatan.
2.      Murid mendengar arahan
3.      Murid mencari kawan masing-masing mengikut hasil tambah yang diberitahu oleh guru.
Alatan
-          Laptop
-          Lagu
Kesepaduan
-          Bahasa Melayu
-          Fizikal
Nilai
-          Kerjasama

Langkah 3
 (3 minit)
1.      Guru memberikan mereka lembaran kerja kepada mereka.
1.      Murid membuat lembaran kerja.
Alatan
-          Lembaran Kerja
Penutup
(2 minit)
1.      Guru bersoal jawab dengan mereka.
1.      Murid menjawab soalan guru.




Refleksi Murid:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
Refleksi Guru :
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­









No comments:

Post a Comment