Rancangan Pengajaran Harian : Aktiviti Fizikal - Bonda

Thursday, 7 December 2017

Rancangan Pengajaran Harian : Aktiviti Fizikal

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN



Nama Guru : Bondakids

Kelas :

Tarikh :

Masa : 9.10 - 9.40 pagi (30minit)

Modul: Aktiviti Luar (PFK)

Tunjang : Fizikal dan Estetika - Perkembangan fizikal dan kesihatan (PFK).

Fokus : (PFK 1.0) Perkembangan Motor Halus

Standard Pembelajaran : PFK 1.1.2 Menggunakan tangan untuk merenyuk kertas

Kesepaduan : 

ST  2.2.1 Memerhati dan mengenal warna di persekitaran.

BM 2.2.7 Bersoal jawab  secara spontan

Bilangan Murid : 25 orang

Tema : Haiwan Jinak

Objektif : Di akhir pembelajaran, murid dapat:

1. Menggunakan tangan untuk merenyuk kertas

2. Murid dapat bersoal jawab  secara spontan dengan guru.

Pengetahuan sedia ada : Murid mengenali itik.

Bahan : Lukisan Itik, kertas, pensil warna, dan gam

Penerapan Nilai  : Bekerjasama, kerajinan, terima kasih


Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
Set induksi
(3 minit)
1.      Guru menyangkan video lagu itik kepada murid-murid.
2.      Guru menyuruh murid menyanyi bersama-sama guru.
1.      Murid menonton video video.
2.      Murid menyanyi bersama-sama.
Alatan
-          Video
      
-          Laptop
Kesepaduan
-          Sains
-          Bahasa Melayu

Langkah 1
(5 minit)
      1.            Guru memperkenalkan gambar itik kepada murid-murid.
      2.            Guru memberitahu habitat itik dan ciri-ciri itik.
      1.            Murid melihat gambar itik.
      2.            Murid mengetahui habitat itik dan ciri-ciri itik.
Alatan
-          Gambar
     

Kesepaduan
-          Sains
-          Bahasa Melayu
Penerapan nilai
-          Disiplin
-          Kasih sayang
Langkah 2
(15 minit)
1.            Guru menerangkan mengenai aktiviti yang akan dibuat.
2.            Guru menunjukkan cara membuat itik.
3.            Guru memberikan kertas kepada mereka.
4.            Guru membimbing murid-murid.
1.            Murid melihat cara membuat itik daripada kertas.
2.            Murid menerima kertas
Alatan
-          Kertas
-          Pensil warna
Kesepaduan
-          Kreativiti
Nilai
-          Kerajinan

Langkah 3
(5 minit)
1.      Guru memberi hadiah kepada murid-murid yang membuat kerja yang kemas.
1.      Murid mendapat hadiah bagi sesiapa yang membuat kerja yang kemas.
Alatan
-          Pelekat
Kesepaduan
-          kreativiti
Nilai
-          Terima kasih
Penutup
(2 minit)
1.      Guru mengulangi kembali perkara yang diajar.
1.      Murid mengingati perkara yang di ajar.





Refleksi Murid :
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
Refleksi Guru :
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­








No comments:

Post a Comment