Nama Guru : Bondakids
Kelas :
Tarikh :
Masa : 9.10 - 9.40 pagi (30minit)
Modul: Aktiviti Luar (PFK)
Tunjang : Fizikal dan Estetika - Perkembangan fizikal dan kesihatan (PFK).
Fokus : (PFK 1.0) Perkembangan Motor Halus
Standard Pembelajaran : PFK 1.1.2 Menggunakan tangan untuk merenyuk kertas
Kesepaduan :
ST 2.2.1 Memerhati dan mengenal warna di persekitaran.
BM 2.2.7 Bersoal jawab secara spontan
Bilangan Murid : 25 orang
Tema : Haiwan Jinak
Objektif : Di akhir pembelajaran, murid dapat:
1. Menggunakan tangan untuk merenyuk kertas
2. Murid dapat bersoal jawab secara spontan dengan guru.
Pengetahuan sedia ada : Murid mengenali itik.
Bahan : Lukisan Itik, kertas, pensil warna, dan gam
Penerapan Nilai : Bekerjasama, kerajinan, terima kasih
Kelas :
Tarikh :
Masa : 9.10 - 9.40 pagi (30minit)
Modul: Aktiviti Luar (PFK)
Tunjang : Fizikal dan Estetika - Perkembangan fizikal dan kesihatan (PFK).
Fokus : (PFK 1.0) Perkembangan Motor Halus
Standard Pembelajaran : PFK 1.1.2 Menggunakan tangan untuk merenyuk kertas
Kesepaduan :
ST 2.2.1 Memerhati dan mengenal warna di persekitaran.
BM 2.2.7 Bersoal jawab secara spontan
Bilangan Murid : 25 orang
Tema : Haiwan Jinak
Objektif : Di akhir pembelajaran, murid dapat:
1. Menggunakan tangan untuk merenyuk kertas
2. Murid dapat bersoal jawab secara spontan dengan guru.
Pengetahuan sedia ada : Murid mengenali itik.
Bahan : Lukisan Itik, kertas, pensil warna, dan gam
Penerapan Nilai : Bekerjasama, kerajinan, terima kasih
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
|
Set induksi
(3 minit)
|
1.
Guru menyangkan
video lagu itik kepada murid-murid.
2.
Guru menyuruh
murid menyanyi bersama-sama guru.
|
1.
Murid menonton
video video.
2.
Murid menyanyi
bersama-sama.
|
Alatan
-
Video
-
Laptop
Kesepaduan
-
Sains
-
Bahasa Melayu
|
Langkah 1
(5 minit)
|
1.
Guru
memperkenalkan gambar itik kepada murid-murid.
2.
Guru memberitahu
habitat itik dan ciri-ciri itik.
|
1.
Murid melihat
gambar itik.
2.
Murid mengetahui
habitat itik dan ciri-ciri itik.
|
Alatan
-
Gambar
Kesepaduan
-
Sains
-
Bahasa Melayu
Penerapan nilai
-
Disiplin
-
Kasih sayang
|
Langkah 2
(15 minit)
|
1.
Guru menerangkan
mengenai aktiviti yang akan dibuat.
2.
Guru menunjukkan
cara membuat itik.
3.
Guru memberikan
kertas kepada mereka.
4.
Guru membimbing
murid-murid.
|
1.
Murid melihat
cara membuat itik daripada kertas.
2.
Murid menerima
kertas
|
Alatan
-
Kertas
-
Pensil warna
Kesepaduan
-
Kreativiti
Nilai
-
Kerajinan
|
Langkah 3
(5 minit)
|
1.
Guru memberi
hadiah kepada murid-murid yang membuat kerja yang kemas.
|
1.
Murid mendapat
hadiah bagi sesiapa yang membuat kerja yang kemas.
|
Alatan
-
Pelekat
Kesepaduan
-
kreativiti
Nilai
-
Terima kasih
|
Penutup
(2 minit)
|
1.
Guru mengulangi
kembali perkara yang diajar.
|
1.
Murid mengingati
perkara yang di ajar.
|
Refleksi Murid :
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Refleksi Guru :
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Baca juga : Rancangan Pengajaran Harian : Nombor
No comments:
Post a Comment