Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah, Tadika dan Taska : Matematik - Bonda

Wednesday, 6 December 2017

Contoh Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah, Tadika dan Taska : Matematik

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN



Nama Guru                             : bondakids@blogspot.com
Kelas                                       :
Tarikh                                      :
Masa                                        : 11.10 pagi  10.50 pagi (30 minit)
Modul                                     :  Matematik (Teras)
Tunjang                                   : Tunjang Sains dan Teknologi - Awal Matematik
Fokus                                      : Pengalaman pranombor
Standard kandungan               : (ST 7.3) Memahami nombor
Standard Pembelajaran          : (ST 7.3.3) Menulis 10-20.
Kesepaduan                            : (KTI 1.2.8) Membuat corak dan rekaan mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai rekaan.
Bilangan Murid                       : 25 orang

Objektif                                   : Di akhir pembelajaran, murid dapat:
1. Menulis 10-20.
2. Membuat corak dan rekaan mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai rekaan.
Bahan                                      : Straw, lembaran kerja
Penerapan Nilai                       : Mendengar arahan

Mak ayah yang nak cari pendapatan tambahan jadi droship buku PTS boleh  klik link https://bit.ly/33JnIIT

Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
Set induksi
(3 minit)
1.      Guru menunjukkan video nombor.
2.      Guru bertanya kepada pelajar mengenai nombor yang ditayangkan.
1.      Murid menjawab soalan guru
2.      Murid mendengar dan menonton video .
Alat
·         Video
     

·         Laptop
Kesepaduan
·         Bahasa Melayu
Nilai
·         Mendengar arahan

Langkah 1
 (7 minit)
      1.            Guru menunjukkan kad nombor 10-20.
      2.            Guru menyuruh murid membilang nombor 10-20.

1.            Murid membaca nombor 10-20


Langkah 2
 (8 minit)
1.            Guru memanggil murid memadankan bilangan objek dengan  dengan nombor.
1.            Murid memadankan objek dengan nombor
(Satu straw mewakili nombor 1)
Alat
·         Papan putih
·         Straw
      

Kesepaduan
·         Bahasa Melayu
Nilai
·         Mendengar dan mengikut arahan

Langkah 3
 (5 minit)
1.      Guru memberi lembaran kerja kepada murid-murid
1.      Murid membuat lembaran kerja yang diberikan oleh guru.
Alat
·         Lembaran kerja
Nilai
·         Mendengar arahan
Langkah 4
(10 minit)
1.      Guru menyuruh kanak-kanak menggunting nombor dan melekatkan di lidi.

1.      Murid menggunting dan melekatkan gambar di lidi.
Alat
·         Gunting
·         Lidi
Kesepaduan
·          
Nilai
·         Mendengar arahan

     

Penutup
(2 minit)
1.      Guru bersoal jawab dengan murid-murid.
Murid-murid menjawab soalan guru.

No comments:

Post a Comment