Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah : Bentuk - Bonda

Wednesday, 6 December 2017

Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah : Bentuk

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN




Modul
Bertema Sains (BM)

Tunjang  
Sains dan Teknologi-Awal Sains

Fokus 
(ST 2.0)  Kemahiran Saintifik

Standard Kandungan 
(ST 2.1)  Membuat pemerhatian ke atas objek atau fenomena  alam di persekitaran

Standard Pembelajaran 
(ST 2.1.6)  Memerhati dan mengenalpasti bentuk-bentuk di       persekitaran.

Tema
Kemudahan Awam

Sinopsis Aktiviti 
Guru menunjukkan video kemudahan awam kepada murid-murid. Guru menyatakan bentuk-bentuk yang terdapat di kemudahan awam. Guru menyuruh mereka ke hadapan untuk melekatkan gambar dengan bentuk yang sesuai. Selepas itu, guru melakukan aktiviti melekat bentuk di lakaran bas yang bercetak.

Aktiviti     
Melekatkan gambar bentuk yang sesuai dengan kemudahan awam yang diberikan dan menampal bentuk di lakaran gambar kemudahan awam (bas).

Pengetahuan Sedia Ada  
Bentuk bulat, empat segi tepat, empat segi sama dan segi tiga.

Hasil Pembelajaran 
Murid dapat mengenalpasti bentuk-bentuk di persekitaran seperti bulat, empat segi tepat, empat segi sama dan segi tiga.

Bahan  
Kad bergambar, kad (bentuk), laptop, video kemudahan awam, dan lembaran kerja.

Penerapan Nilai  
Yakin diri, bertolak ansur dan sabar

Langkah/Masa

Aktiviti/Kandungan

Hasil Pembelajaran Aktiviti

Bahan Bantu Mengajar/Catatan

Set induksi
(5 minit)
1.            Guru menanyangkan video kemudahan awam.

1.            Murid menonton video kemudahan awam
·         Video kemudahan awam

·         Laptop
Langkah 1
 (10 minit)
1.            Guru menunjukkan kad bergambar ( kereta api, perpustakaan, taman permainan dan lain-lain) kepada murid.
2.            Guru memberitahu bentuk-bentuk asas seperti bulat, segi empat tepat, segi empat sama, segi tiga dan bulat.
3.            Guru menerangkan bentuk yang terdapat pada kemudahan awam
4.            Guru bertanya kepada murid bentuk yang dapat dilihat di dalam gambar tersebut (kereta api & bus (empat segi empat).

1.            Murid melihat kad bergambar.
2.             Murid menyatakan bentuk yang dilihat (bulat, empat segi, empat segi tepat, segi tiga)
3.            Murid menjawab soalan guru.

·         Kad bergambar

·         Kad-bentuk

Langkah 3
 (10 minit)
1.      Guru melekatkan kad bergambar di atas papan putih dan menyesuaikan dengan bentuk yang sama dengan kemudahan awam tersebut.
2.      Guru memanggil seorang murid ke hadapan dan menyesuikan kemudahan awam dengan kad-bentuk yang sama.
3.      Selepas itu, guru mengedarkan bahan-bahan yang akan digunakan dalam aktiviti
4.      Guru menunjukkan cara menggunting dan menampal bentuk-bentuk yang perlu ditampalkan di lakaran bas.
5.      Guru memantau aktiviti murid.

1.      Murid menyesuaikan kad bergambar dengan kad-bentuk.
2.      Murid-murid menerima bahan-bahan yang akan digunakan.
3.      Murid-murid melihat cara guru menggunting bentuk dan menampal kertas membentuk sebuah bas.
4.      Murid-murid melakukan aktiviti.
·         Kad bergambar
·         Kad-bentuk
·         Kertas lakaran bas
·         Kertas warna
·         Gam
·         Gunting


Penutup
(5 minit)
1.      Guru meminta pandangan dan menjelaskan pengajaran disebalik aktiviti yang dijalankan.

1.      Murid dapat memberi pendapat mengenai aktiviti yang dibuat.


Refleksi/impak:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Penilaian guru:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

IKHLAS, BONDAKIDS

No comments:

Post a Comment