RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN : MUZIK
Nama Guru : Bondakids
Kelas :
Tarikh :
Masa : 11.10-11.50 pagi (30 minit)
Modul : Muzik Bertema (Bahasa Melayu)
Tunjang : Tunjang Fizikal dan Estetika - Kreativiti (KTI)
Fokus : KTI 2.0 Muzik
Standard Pembelajaran : KTI 2.1.13 Menyanyi dengan gerakan
Kesepaduan : BM 1.1.13 Mendengar dan memberi respons terhadap perbualan, permintaan, cerita, lagu
Bilangan Murid : 25 orang
Tema : Haiwan Liar
Objektif : Di akhir pembelajaran, murid dapat:
1. Menyanyi dengan gerakan
2. Mendengar dan memberi respons terhadap perbualan, permintaan, cerita, lagu
Pengetahuan sedia ada : Murid mengenal haiwan katak
Bahan : Laptop, video, kad manila
Penerapan Nilai : Disiplin, toleransi, dan hemah tinggi
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
|
Set induksi
(3 minit)
|
1.
Guru memasang
bunyi katak dan murid menekanya.
|
1.
murid menjawab
teka-teki.
|
Alatan
-
Laptop
Kesepaduan
-
Bahasa Melayu
-
Sains
Nilai
-
Disiplin
|
Langkah 1
(7 minit)
|
1.
Guru memasang
lagu “Lompat Si Katak Lompat”
|
1.
Murid melihat dan
mendengar lagu lagu.
|
Alatan
-
Laptop
Kesepaduan
-
Bahasa Melayu
Nilai
-
Toleransi
|
Langkah 2
(8 minit)
|
1.
Guru membaca,
mengajar lirik lagu dan mengeja perkataan dalam lirik “Lompat Si Katak
Lompat”
Lirik lagu:
Lompat si katak lompat
Lompat
Lompatlah tinggi-tinggi
Tinggi
Cepatlah Didi cepat
Marilah bangun
Pagi-pagi
Kalau kita malas lagi
Malas bangun pagi
Wa wa wa wa
Nanti kita rugi
Lompat si katak lompat
Lompat
Lompatlah tinggi-tinggi
Tinggi
Kalau kita berusaha
Tentu kita berjaya
La la la la
Hidup aman bahagia
|
1.
Murid membaca
lirik dan mengeja perkataan.
Contoh:
-
Lompat
-
Katak
-
Tinggi
|
Alatan
-
Kad manila yang
ada lirik lagu.
Kesepaduan
-
Bahasa Melayu
-
Moral
Nilai
-
Toleransi
-
Hemah tinggi
|
Langkah 3
(5 minit)
|
1.
Guru mengajar pergerakan nyanyian kepada murid.
|
1.
Murid melakukan
pergerakan.
|
Alatan
-
Laptop
Kesepaduan
-
Fizikal
Nilai
-
Disiplin
|
Langkah 4
(10 minit)
|
1.
Guru menyuruh
murid-murid menyanyi bersama-sama
melakukan pergerakan.
|
1.
Murid menyanyi
sambil melakukan pergerakan.
|
Alatan
-
Laptop
Kesepaduan
-
Sains
Nilai
-
Toleransi
|
Penutup
(2 minit)
|
1.
Guru bertanya
kngembali kepada murid-murid mengenai lagu yang dinyanyikan.
|
1.
Murid menjawab
soalan guru.
|
Nilai
-
Disiplin
-
Toleransi
|
Refleksi Murid:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Refleksi Guru :
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment