Contoh Pengajaran Harian Harian (RPH) Prasekolah - Bonda

Friday, 22 June 2018

Contoh Pengajaran Harian Harian (RPH) Prasekolah

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN : MUZIK




Nama Guru : Bondakids
Kelas : 
Tarikh : 
Masa : 11.10-11.50 pagi (30 minit)
Modul : Muzik Bertema (Bahasa Melayu)
Tunjang : Tunjang Fizikal dan Estetika - Kreativiti (KTI)
Fokus : KTI 2.0 Muzik
Standard Pembelajaran : KTI 2.1.13 Menyanyi dengan  gerakan
Kesepaduan : BM 1.1.13 Mendengar dan memberi respons terhadap perbualan, permintaan, cerita, lagu
Bilangan Murid : 25 orang
Tema : Haiwan Liar
Objektif : Di akhir pembelajaran, murid dapat:
1.      Menyanyi dengan gerakan
2.      Mendengar dan memberi respons terhadap perbualan,   permintaan, cerita, lagu
Pengetahuan sedia ada : Murid mengenal haiwan katak
Bahan : Laptop, video, kad manila
Penerapan Nilai : Disiplin, toleransi, dan hemah tinggi

Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
Set induksi
(3 minit)
1.      Guru memasang bunyi katak dan murid menekanya.
1.      murid menjawab teka-teki.
Alatan
-         Laptop
Kesepaduan
-         Bahasa Melayu
-         Sains
Nilai
-         Disiplin
Langkah 1
(7 minit)
1.      Guru memasang lagu “Lompat Si Katak Lompat”
1.      Murid melihat dan mendengar lagu lagu.
Alatan
-         Laptop
Kesepaduan
-         Bahasa Melayu
Nilai
-         Toleransi
Langkah 2
(8 minit)
1.      Guru membaca, mengajar lirik lagu dan mengeja perkataan dalam lirik “Lompat Si Katak Lompat”


Lirik lagu:

Lompat si katak lompat
Lompat
Lompatlah tinggi-tinggi
Tinggi
Cepatlah Didi cepat
Marilah bangun
Pagi-pagi
Kalau kita malas lagi
Malas bangun pagi
Wa wa wa wa
Nanti kita rugi
Lompat si katak lompat
Lompat
Lompatlah tinggi-tinggi
Tinggi
Kalau kita berusaha
Tentu kita berjaya
La la la la
Hidup aman bahagia


1.      Murid membaca lirik dan mengeja perkataan.
Contoh:
-         Lompat
-         Katak
-         Tinggi
Alatan
-         Kad manila yang ada lirik lagu.
Kesepaduan
-         Bahasa Melayu
-         Moral
Nilai
-         Toleransi
-         Hemah tinggi


Langkah 3
(5 minit)
1.      Guru mengajar  pergerakan nyanyian kepada murid.
1.      Murid melakukan pergerakan.
 Alatan
-         Laptop
Kesepaduan
-         Fizikal
Nilai
-         Disiplin
Langkah 4
(10 minit)
1.      Guru menyuruh murid-murid menyanyi bersama-sama  melakukan pergerakan.
1.      Murid menyanyi sambil melakukan pergerakan.
Alatan
-         Laptop
Kesepaduan
-         Sains
Nilai
-         Toleransi

Penutup
(2 minit)
1.      Guru bertanya kngembali kepada murid-murid mengenai lagu yang dinyanyikan.
1.      Murid menjawab soalan guru.
Nilai
-         Disiplin
-         Toleransi


Refleksi Murid:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
Refleksi Guru :
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­


No comments:

Post a Comment