Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah : Operasi Tambah - Bonda

Sunday, 22 April 2018

Rancangan Pengajaran Harian Prasekolah : Operasi Tambah

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN : MATEMATIK PRASEKOLAH

Nama Guru

BONDAKIDS

Kelas
Prasekolah BONDAKIDS
Tarikh
17 Ogos 201X
Masa
11.10 – 11.50 pagi
Modul
Matematik Teras
Tunjang
Awal Sains dan Teknologi – Awal Matematik

Fokus
ST 8.0 Operasi Nombor

Standard Kandungan
ST 8.1  Memahami operasi tambah dalam lingkungan 10
Standard Pembelajaran
ST 8.1.6 Menyelesaikan masalah operasi tambah menggunakan objek konkrit (solve number stories)
Kesepaduan
BM 3.5.3 Membatang dua sukukata terbuka untuk menjadi perkataan.
BM 3.5.4 Membatangkan tiga suku kata  terbuka menjadi perkataan.
Bilangan Murid
25 orang
Sub Tema
Buah-buahan
Objektif
Di akhir pembelajaran, murid dapat:
1.  Menyelesaikan masalah operasi tambah menggunakan objek konkrit (solve number stories).
2. Membatang dua sukukata terbuka untuk menjadi perkataan.
3. Membatangkan tiga suku kata  terbuka menjadi perkataan.
Pengetahuan sedia ada
Murid sudah mengenal nombor 1-10.
Bahan
Buah-buahan, kad simbol, lembaran kerja, dan pokok
Penerapan Nilai
Disiplin, toleransi







































Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
Set induksi
(3 minit)
1.      Guru menunjukkan pelbagai jenis buah-buahan di dalam bakul buah.
1.      Murid melihat pelbagai jenis buah-buahan.
Alatan
-         Buah-buahan
Kesepaduan
-         Sains
Nilai
-         Disiplin
Langkah 1
(7 minit)
2.      Guru bertanya warna kepada mereka.
3.      Guru menyatakan kepada mereka bahawa mereka akan belajar tambah objek.
4.      Guru menunjukkan simbol tambah dan sama dengan.
1.      Murid menjawab soalan guru tentang warna buah.
2.      Murid mengetahui bahawa mereka akan belajar tentang operasi tambah.
3.      Murid melihat simbol tambah dan sama dengan.
Alatan
-         Buah-buahan
-         Kad simbol
Kesepaduan
-         Sains
-         Bahasa Melayu
Nilai
-         Disiplin
Langkah 2
(8 minit)
1.      Guru menunjukkan pokok buah-buahan yang digantung dengan banyak buah.
2.      Guru menunjukkan cara menambah.
3.      Guru menyuruh mereka mengira buah-buahn tersebut.
1.      Murid melihat pokok buah-buahan.
2.      Murid melihat guru menambah dengan menggunakan buah-buahan.
3.      Murid mengira buah-buahan yang digantung di pokok.
Alatan
-         Buah-buahan
-         Pokok
Kesepaduan
-         Fizikal
-         Kreativiti
Nilai
-         Disiplin
-         Toleransi
Langkah 3
(5 minit)
1.      Guru memanggil mereka ke hadapan kelas seorang demi seorang.
2.      Guru menyatakan kepada mereka bahawa mereka perlu mengira buah-buahan yang terdapat di pokok tersebut.
3.      Guru membimbing mereka.
1.      Murid ke hadapan kelas apabila dipanggil guru.
2.      Murid mengetahui bahawa mereka perlu mengira buah-buahan yang terdapat di pokok tersebut.
3.      Murid dibimbign oleh guru.
 Alatan
-         Buah-buahan
Kesepaduan
-         Sains
-         Fizikal
-         Kreativiti
Nilai
-         Disiplin
-         Toleransi
Langkah 4
(10 minit)
1.      Guru memberi lembaran kerja.
2.      Guru membimbing mereka melakukan lembaran kerja.
1.      Murid mendapat lembaran kerja.
2.      Murid dibimbing oleh guru.
Alatan
-         Lembaran kerja
Kesepaduan
-         Fizikal
-         Bahasa Melayu
Nilai
-         Disiplin
Penutup
(2 minit)
1.      Guru bersoaljawab dengan murid mengenai operasi tambah buah-buahan tersebut.
1.      Murid menjawab soalan guru mengenai operasi tambah.
Nilai
-         Disiplin


IKHLAS, BONDAKIDS

Mak ayah yang nak cari pendapatan tambahan jadi droship buku PTS boleh  klik link https://bit.ly/33JnIIT

No comments:

Post a Comment