RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : Bondakids
Kelas :
Tarikh :
Masa : 9.10 - 9.40 pagi (30 minit)
Modul : Sains Bertema (Bahasa Inggeris)
Tunjang Tunjang Sains dan Teknologi - Awal Sains
Fokus : ST 2.0 Kemahiran Saintifik
Standard Pembelajaran : ST 2.1.10 Memerhati dan menyatakan kesamaan dan perbezaan antara objek yang diperhatikan.
Kesepaduan : BM 1.1.2 Mendengar arahan mudah dan memberikan respon dengan bimbingan.
Bilangan Murid : 25 orang
Sub Tema : Serangga
Objektif : Di akhir pembelajaran, murid dapat;
1. Memerhati dan menyatakan kesamaan dan perbezaan antara objek yang diperhatikan.
2. Mendengar arahan mudah dan memberikan respon dengan bimbingan.
Pengetahuan sedia ada : Murid sudah mengenal lalat dan belalang
Bahan : Kad gambar, video, kad perkataan
Penerapan Nilai: Disiplin, toleransi, hemah tinggi.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Bahan Bantu Mengajar/Catatan
|
Set induksi
(3 minit)
|
2.
Guru menunjukkan
kad gambar belalang dan lalat.
|
1.
Murid menjawab soalan
teka teki yang dikemukan oleh guru.
2.
Murid melihat kad
gambar belalang dan lalat.
|
Alatan
Kesepaduan
-
Bahasa Melayu
Nilai
-
Disiplin
|
Langkah 1
(7 minit)
|
1.
Guru menerangkan
ciri-ciri belalang dan lalat.
- ciri fizikal
- cara pergerakan
2.
Guru mengajar
mereka membaca perkataan
|
1.
Murid mengetahui
ciri-ciri belalang dan lalat.
|
Alatan
-
Kad perkataan
Kesepaduan
-
Bahasa Melayu
Nilai
-
Disiplin
-
Toleransi
|
Langkah 2
(8 minit)
|
1.
Guru menerangkan
perbezaan dan persamaan belalang dan lalat.
|
1.
Murid mengetahui
perbezaan dan persamaan belalang dan lalat.
|
Alatan
Kesepaduan
-
Bahasa Melayu
Nilai
-
Disiplin
|
Langkah 3
(5 minit)
|
1.
Guru memanggil
murid ke hadapan kelas.
2.
Guru menyuruh
murid mengasingkan gambar persamaan
dan perbezaan antara serangga tersebut.
|
1.
Murid ke hadapan
kelas apabila dipanggil guru.
2.
Murid
mengasingkan persamaan dan perbezaan kad gambar.
|
Alatan
Kesepaduan
-
Bahasa Melayu
Nilai
-
Disiplin
-
Toleransi
|
Langkah 4
(10 minit)
|
1.
Guru menunjukan
cara membuat latihan yang akan diberikan oleh guru.
2.
Guru memberikan
lembaran kerja kepada murid mengenai perbezaan dan persamaan antara belalang
dan lalat.
3.
Guru membimbing
murid.
|
1.
Murid melihat
cara membuat latihan tugasan yang akan diberikan.
2.
Murid
membuat tugasan yang diberikan oleh
guru.
3.
Murid dibimbing
oleh guru.
|
Alatan
-
Lembaran kerja.
Kesepaduan
-
Bahasa Melayu
-
Bahasa Inggeris
Nilai
-
Disiplin
|
Penutup
(2 minit)
|
1.
Guru bersoaljawab
dengan murid mengenai perbezaan dan persamaan antara belalang dan lalat.
|
1.
Murid
bersoaljawab dengan guru mengenai perbezaan dan persamaan lalat dan belalang.
|
Nilai
-
Disiplin
-
Hemah tinggi.
|
Nota
Bonda nak kongsikan sedikit mengenai buku yang wajib dibeli oleh bakal guru, guru, dan mak ayah yang ingin nak ajar anak-anak. Buku ni bertajuk Buku 365 Panduan Aktiviti Pendidikan Awal Kanak-kanak oleh DR.Mahani Razali. Banyak kelebihan yang boleh diperolehi daripada buku ini.
Untuk dapatkannya boleh hubungi atau whatsapps http://www.wasap.my/+60162558400 atau boleh juga didapati di https://www.facebook.com/haniatazone/
Refleksi Murid:
Bonda nak kongsikan sedikit mengenai buku yang wajib dibeli oleh bakal guru, guru, dan mak ayah yang ingin nak ajar anak-anak. Buku ni bertajuk Buku 365 Panduan Aktiviti Pendidikan Awal Kanak-kanak oleh DR.Mahani Razali. Banyak kelebihan yang boleh diperolehi daripada buku ini.
Untuk dapatkannya boleh hubungi atau whatsapps http://www.wasap.my/+60162558400 atau boleh juga didapati di https://www.facebook.com/haniatazone/
Refleksi Murid:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Refleksi Guru :
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment